Tuesday 1 May 2012

Kepah


Entri lama gak ni, huhu


...................................
7:35 PM 02/04/2012


Dah lama aku tak membuat karangan di sini...bosan lak hari ni..hari ni takde geng nak borak-borak, ngumpat and gosip-gosip.. Nampak yana nun jauh di sana..tapi dia masuk 1.30


Erk, alhamdulliah kenyang yang amat... Baru lepas meal break.. Dah kenyang camni aku perlu memerah otak supaya tak mengantuk.. Straight to the point aku nak cerita pasal apa yang aku masak semalam..


Last Saturday, aku dengan encik suami terchenta telah pergi membeli belah  di NSK Selayang... Tujuan shopping pada hari tersebut adalah untuk membeli barang-barang keperluan danial dan barang -barang dapur..


Aku memang suka sangat shopping barang dapur kat NSK ni.. Lauk pauk and sayur mayur kat sini memang fisrt class fresh punya.. Terbaekkk dari ladang.. Tapi untuk pampers ngan susu danial, aku lebih prefer beli kat tesco sebab lebih murah..ada la beza seringgit dua.. Tapi alang-alang dah kat NSK ni terusla beli barang-barang danial sekali..


Banyak juga la barang-barang yang kami beli.. Kalau dah masuk sini, if tak penuh satu troli memang tak sah la.. Antara yang best aku beli hari ni ialah kepah..huhuhu... Jarang ada jual bendaklah ni kat sini so i
grabbed 1kg.. Enough la untuk 2 orang makan je kan..Aku pun dengan excited la bagitau husband aku pasal kepah tu..


"Kepah?..eeiii..tak pernah makan.. Beli la lala..."


"Aaa..lalalala tu selalu sangat jumpa la sayang.. Try kepah lak ek"


And then, tengahari semalam aku pun masak la kepah tu.. Aku buat kepah
masak sambal dan kangkung goreng belacan untuk juadah tengahari
tu.. Actually masak banyak sikit la sebab kombo meal ... lunch + dinner
terus.. Pemalas kan..hihi.. Yela, semalam kan aku kerja petang so bolehla tapau and husband pun ada la benda dia nak makan malam nanti kan..


Masa makan tengahari tu takde la nampak husband suka sangat ngan kepah yang aku masak tu.. So aku pun tapau la lebihan yang ada dan tinggalkan sikit kat husband untuk makan malam nanti..


Lepas balik dari kerja around 12.30 malam camtu, husband belum tidur lagi..


Tiba-tiba...


"Sayang, ada lagi tak kepah tu..?"


"Errrk...dah habis la sayang.. Nape cuk?"


"Sedapla sayang masak.. Sayang tinggalkan sikit je..tak cukup.. Sampai
ke kuah licin abang hirup.."


OOoooppss...Suka kepah rupanya..kuikuikui..Ololo..next time kita masak
lagi ek (~_~)


**gambar kepah yang dimasak tu lupa la nak snap..hehe


Kepada sesiapa yang nak try resipi ni, bolehla try this at home ok ;)


Resipi Kepah Goreng Sambal
==========================


Bahan-bahan:


1 kg kepah / lala (basuh dan tos)
Segenggam cili kering (cili boh pun boleh) *
4 ulas bawang merah *
Sedikit halia *
Beberapa biji cili padi (optional) *
4 batang serai dititik
Sedikit air asam jawa
Gula dan garam secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis


Cara-caranya:


1. Blend bahan-bahan yang bertanda *
2. Panaskan minyak. Tumiskan bahan-bahan yang diblend tadi
3. Masukkan serai dan tumis sehingga naik bau
4. Masukkan kepah
5. Lepas tu masukkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa
6. Tutup kuali sebentar dan masak sehingga kepah betul-betul masak


**kalau nak lebih kuah tu , bolehla tambah sedikit air


***sekian***

No comments:

Post a Comment